Aarhus, Danemarca

Cuprins

1. România > Copenhaga/Aarhus
2. Copenhagen Airport(Kastrup Lufthavn) > Aarhus
2.1. Cu ce ajung din Copenhaga in Aarhus?
3. Transportul în Aarhus
3.1. Bilete
3.2. Preţuri
3.3. Autobuze
3.4. Trenuri
3.5. Taxi
4. Cazare temporară
5. Cazare
5.1. Depozit sau Indskud pentru StudentHousing şi Aarhus Bolig
5.2. Facilităţi proprii: bucătărie ŞI baie
6. SKAT
7. Aarhus Kommune
8. CPR – Yellow Card
9. Bancă
9.1. Schimbul valutar
9.2. Facturi
10. Număr de telefon în Danemarca
10.1. Companii
11. La cumpărături
12. Ieşiri în oraş
12.1. Restaurante
12.2. Fast Food
13. La doctor
14. Buletinul
15. Permisul de conducere
16. Înmatricularea, asigurarea obligatorie, taxa de drum
17. Benzină şi Motorină
18. Biciclete
19. Shopping pentru fete
20. Mobilă
20.1. Remorcă
21. Vremea
22. Bani şi cheltuieli
22.1. Mâncare şi produse pentru uz casnic
22.2. Telefon
22.3. Petreceri / Cluburi
22.4. Transportul
22.5. Chiria
23. Facultate
23.1. Taxa pentru înscriere la facultate
23.2. Cărţi
23.3. Cheltuieli pentru facultate
23.4. Cantina
23.5. Cardul de student
23.6. Programul cursurilor
23.7. Sistemul de notare
23.8. It’s Learning şi Fronter
23.9. Alte informaţii
23.10. Absenţe şi Job
23.11. Job ca student
24. Lær dansk
25. Autori

România > Copenhaga/Aarhus

1. Compania de transport Comati PSG are curse săptămânale din România către Danemarca.
2. Cu avionul: edreams.com, airtickets24.com etc

Copenhagen Airport(Kastrup Lufthavn) > Aarhus

Cu ce ajung din Copenhaga in Aarhus?

DSB: Compania naţională de transport feroviar. Gara din Kastrup este situată sub aeroport. Biletele pentru tren se cumpără de la automatale din aeroport sau ghişeurile DSB. De la automate biletele se pot cumpăra doar cu cardul, iar la ghişeu se pot cumpăra cash în coroane daneze. Preţul unui bilet din aeroport către Aarhus este de 358kr fără loc rezervat, iar cu loc costă 388kr (preţul din 07.07.2012). Călătoria durează în jur de trei ore şi jumătate.

Linie888: Autocar. Autogara din Kastrup este situată la ieşire din aeroport. Autocarele ce vin spre Aarhus sunt inscripţionate cu logoul Linie888. Biletul unei călătorii este de 300kr (preţul din 07.07.2012). Călătoria durează în jur de trei ore şi jumătate.

Avion: Un bilet cumpărat pe loc către Aarhus depăseşte 100euro. Cumpărat cu o lună mai devreme preţul se aproprie de cel al trenului. Transportul de la aeroportul din Aarhus până în oraş(Aarhus H) se face cu autobuzul 925X, iar preţul acestuia este de 100kr şi se plăteşte doar cash direct la şofer.

Transportul în Aarhus

Oraşul este împărţit în 4 zone, centrul oraşului fiind zona 1. Harta cu zonele oraşului

Bilete

Bilet adiţional începând cu o zonă – valabil 2 ore
Bilet normal începând cu două zone – valabil 2 ore
Klippekort: 10 călătorii: adiţional – începând cu o zonă; normal: începând cu două zone
Periodekort: abonament lunar începând cu două zone

Biletele normale şi klipperkort-urile nu pot fi cumpărate doar pentru o zonă. Biletul adiţional / klipperkort-ul adiţional pentru o zonă este valabil împreună cu un abonament sau klippekort dacă (ex: ai abonament sau klippekort pe zona 1 şi 2, dar mergi în zona 3).

Biletele, abonamentele şi klippekort-urile se pot cumpăra pe două sau mai multe zone. Pe klippekort nu se specifică în ce zone este valabil, doar pe câte zone (ex: 3 zone; dacă este capsat în zona 4 se poate merge cu el în zonele: 4, 3, 2 sau încă două zone mai departe de zona 4). Pe abonament sunt specificate zonele în care este valabil.

Preţuri:
Bilet adiţional 1 zonă: 10kr
Bilet 2 zone: 20kr
Klippekort adiţional 1 zonă: 80kr
Klippekort 2 zone: 130kr
Abonament 2 zone: 355kr

Biletele se cumpără doar pe bază de monezi.

Controlorii sunt destul de frecvenţi mai ales în orele de vârf, iar amenda este de 750kr şi trebuie plătită în 14 zile sau valoarea acesteia se dublează.

Autobuze


Autobuzele circulă la ore fixe. Programul acestora se găseşte în staţii, rejseplanen.dk, iar cei care au smartphoneuri pot folosi aplicaţia Rejseplanen – necesită conexiune la internet.
Autobuzele sunt de 4 tipuri:
- A-Bus: circulă în oraş la interval scurt de timp. În autobuz se anunţă următoarea staţie. Sunt valabile biletele, klippekort-urile şi abonamentele.
- Bybus: circulă de cel mult 3 ori pe oră. În autobuz se anunţă următoarea staţie. Sunt valabile biletele, klippekort-urile şi abonamentele.
> În autobuz se urcă pe uşa din mijloc şi se coboară pe uşile din faţă sau din spate.
- Arriva Bus: intercity bus(autobuze albastre). Nu se anunţă următoarea staţie. Sunt valabile biletele, klippekort-urile şi abonamentele. Şoferul verifică biletul când urcaţi în autobuz.
- X-Bus: intercity bus. Nu se anunţă următoarea staţie. Nu sunt valabile biletele, klippekort-urile şi nici abonamentele. Aceste autobuze au bilete, klippekort-uri şi abonamente speciale.
Pentru a opri în staţie, apăsaţi butonul Stop, înainte ca autobuzul să ajungă în staţie.
În unele zile autobuzele au program special şi circulă foarte rar. Verificaţi în fiecare zi folosind aplicaţia Rejseplanen.

Trenuri

Bilete de autobuz sunt valabile şi pe tren. Ruta şi staţiile trenului se găsesc pe harta cu zonele oraşului sub numele de “Jernbane med stoppesteder“.
Aplicaţia Rejseplanen oferă legături şi cu trenul.
Pentru transportul naţional sau internaţional cu trenurile DSB studenţii sub 25 ani pot beneficia de o reducere cu DSB Wildcard cu până la 50%. Cardul costă 185kr. 50% reducere de Luni până Joi şi Sâmbătă; 25% reducere Vineri, Duminică şi în zilele de sărbătoare.

Taxi

O altă variantă de transport în Danemarca este taxiul. Preţul pe kilometru pe timp de zi este 6,90kr iar pe timp de noapte este 8,10kr. Site-ul DanTaxi.

Cazare temporară

Pentru cei care au nevoie de cazare temporară pot opta pentru: Danhostel sau City SleepIn.

Pentru a te caza la un hostel din reţeaua DanHostel fiecare persoană trebuie să deţină un card de membru Hosteling International. Cardul poate fi obţinut pe loc la unitatea de cazare contra unei sume de aproape 20 Euro. Mai avantajos este sa-ţi faci un card în Romania, unde costa doar 8-10 Euro. Cardurile se pot obţine de la organizaţia “Hosteling International – Romania” care are sediul în Cluj, sau de la orice hostel din ţara afiliat la HI România. Pentru detalii vizitaţi HI România.
De notat că la hosteluri lenjeria de pat + prosoapele nu intră în costul cazării. Fie le obţii de la recepţie contra unei taxe suplimentare, fie ţi le aduci de acasă. Nu sunt acceptaţi sacii de dormit.

Corina a venit cu părinţii cu maşina în Danemarca şi a stat în DanHostel-ul din Ebeltoft pentru o săptămână până şi-a găsit cazare. După aceasta, s-au mutat în DanHostel-ul din Risskov. Făcând o comparaţie DanHostel-ul din Ebeltoft a fost mai avantajos ca preţ şi condiţii.

Cazare

Pentru cei care nu au cazare sau vor să se mute, există trei posibilităti:
Student Housing: www.ungdomsboligaarhus.dk. Necesită crearea unei aplicaţii. Timpul aproximativ de aşteptare pentru fiecare cămin este specificat în descrierea fiecăruia.
Aarhus Bolig: www.aarhusbolig.dk. Necesită crearea unei aplicaţii. Este specificat numărul de ordine pentru fiecare bloc. Taxa de înscriere este de 100kr pe an.
BoligPortal: www.boligportal.dk. Taxa de înscriere este de 365kr pentru două luni. Aveţi mare grijă peste cine daţi, cereţi cât mai multe informaţii de la gazdă. În cazul în care apar probleme cu proprietarul, pentru suma de 500kr puteţi angaja un avocat timp de 1 an. Cazurile sunt destul de frecvente, iar pentru mai multe informaţii contactaţi-o pe Corina pe adresa de email: negrescu.corina[@]yahoo[.]com

Depozit sau Indskud pentru StudentHousing şi Aarhus Bolig
Ce e depozitul?
Depozitul este garanţia administraţiei. Înainte de a te muta trebuie să plăteşti o anumită sumă reprezentând chiria pe maxim 3 luni pentru eventualele distrugeri din locuinţă. În cazul în care totul este în regulă când te muţi toţi banii îi vei primi înapoi. Faceţi curăţenie înainte de a vă muta respectând regulile primite, pentru că se verifică şi ultimul mm din casă.
Pentru depozit nu primeşti niciun ajutor din partea statului.

Ce e indskud?
Este acelaşi lucru ca depozitul doar că statul îţi oferă oportunitatea de a te ajuta cu plata. Riscurile sunt multe aşa că citiţi foarte bine toate documentele primite de la primărie pentru ajutor înainte de a le semna şi preda. Pentru ajutor se cer formularele de la primărie.

Facilităţi proprii: bucătărie ŞI baie
Dacă în apartamentul în care staţi aveţi bucătăria şi baia proprii puteţi aplica pentru o reducere din chirie. Acest lucru este valabil doar pentru cei care nu au job-uri şi nici alte venituri în Danemarca. Nu încercaţi să aplicaţi cu informaţii false, pentru că amenzile sunt usturătoare şi oricum veniturile declarate sunt verificate la SKAT.

SKAT

Adresă: Lyseng Alle 1, 8270 Højbjerg

Pentru a putea aplica pentru permisul de rezidenţă, trebuie să declari adresa la care locuieşti în momentul respectiv în Danemarca. Nu poţi pune o adresa oarecare, deoarece răspunsul va fi trimis printr-o scrisoare la adresa respectivă. Actele necesare: scrisoarea finală de admitere primită de la facultate, o poză tip paşaport şi paşaportul în original.

Aarhus Kommune

Adresă: Rådhuspladsen 2, 8000 Aarhus C

După ce aţi completat cererea pentru permisul de rezidenţă temporară de la SKAT veţi primi o scrisoare cu răspunsul din partea statului. Având în vedere că aplicaţia este pentru rezidenţă temporară ca student, nu există motive ca aceasta să fie refuzată dacă toate datele au fost completate corect. Cu această scrisoare şi cu o poză tip buletin vă veţi prezenta la primărie.

De la primărie puteţi lua “Yellow Box” cu informaţii despre oraş şi 6 tichete gratuite(6 tichete gratuite pentru intrări la muzee, patinoar şi alte atracţii turistice din oraş sau imprejurimi).

CPR – Yellow Card

Acesta este CNP-ul de Danemarca. Pe Yellow Card veţi avea înscris numele doctorului de familie, numărul de telefon, adresa acestuia şi adresa unde locuiţi.

Bancă


După ce primeşti Yellow Cardul, trebuie să îţi deschizi un cont la bancă. Cele mai recomandate bănci sunt: Nordea şi Danske Bank. Pentru a deschide un cont la bancă ai nevoie de Yellow Card şi paşaport. Cardul de student de la Nordea este Visa Electron fără chip şi nu se plătesc taxe administrative pentru cont. Nu se percep comisioane la plata cu cardul în magazine şi nici la retragere numerar. Cardul de la Danske Bank este MasterCard cu chip şi se plăteşte o taxă de deschidere de cont de 350kr. Nu se percep taxe lunare/anuale pentru administrarea contului la fel ca la Nordea. Cardul de la Nordea poate fi refuzat în unele magazine din cauza faptului că nu are chip, iar cardul de la Danske Bank poate fi refuzat la unele magazine din cauza faptului că este MasterCard, chiar daca are chip. Cardul lor naţional este Visa Dankort. Un student îl poate obţine după minim 2 ani de lucru în Danemarca cu un venit minim de 7000kr pe lună.

Schimbul valutar
Schimbul valutar poate fi verificat pe siteurile băncilor, iar comisionul la orice sumă schimbată este de 35kr. În momentul în care sunteţi clienţi la o bancă din Danemarca, comisionul pentru schimbul valutar este 0. Pentru Forex Bank sau Western Union verificaţi siteurile.

Facturi
Facturile se plătesc la bancă sau la poştă sau se pot face plăţi automate pe card. Orice factură are o taxă de 30kr.

Număr de telefon în Danemarca

Pentru început, înainte de a obţine Yellow Cardul, puteţi opta pentru o cartelă PrePaid de la Telia: numărul costă 100kr, iar pentru 200kr plătite primeşti credit 400kr. După ce aveţi Yellow Cardul puteţi să vă deschideţi un abonament de telefon. Telefoanele trebuie deblocate, iar în cazul în care aveţi smartphone-uri de Romania cereţi SIM normal, pentru că altfel veţi primi MicroSIM. În cazul în care nu aţi cerut de la început SIM normal va trebui să mai plătiţi încă 65kr pentru a obţine un SIM normal.
Companii

Telia, Telenor, TDC, Bibob*, Oister*, OnFone*, Lyca*. Companiile marcate cu * nu au sedii în oraş. Vă puteţi deschide un abonament pe siteurile lor şi toate plăţile se fac online. În general aceste companii au cele mai bune oferte.

La cumpărături

Comparativ cu România mâncarea este destul de scumpă. În general în weekenduri sunt oferte, iar preţurile sunt ceva mai mici. Cele mai ieftine supermarketuri sunt: Aldi, Lidl, Kiwi, Netto, dar uneori în ofertele de la supermarketurile mai scumpe alimentele au preţuri mai mici. Alte supermarketuri: Super Brugsen, Super Best, Rema 1000, Fakta şi Fotex. Cel mai mare supermarket din Aarhus este Bilka.
Pentru cei care pot să îşi facă carduri de Metro(pe numele persoanei care vine în Danemarca, pentru că altfel cardul nu este acceptat) în Romania pot ieşi cu mâncarea chiar de 3 ori mai ieftin. www.metro-shop.dk (ex: am cumpărat din Metro 2,5kg carne tocată cu doar 50kr şi nu era la ofertă, iar de obicei în magazine, la ofertă, 500gr costă în jur de 20kr)
În principiu cele mai bune legume şi fructe se găsesc în Bazar Vest la turci în Brabrand Nord.


Ieşiri în oraş

Restaurante
Preţul unei beri de 0,33l începe de la 20kr. Studenţii au reducere la băutură în unele baruri cu student cardul.
Un meniu în oraş depăşeşte 70kr.
Fast Food
- China Wok House – de la 35kr.
- McDonalds: Hamburger: 10kr; Cheeseburger: 10kr; Fries: 22kr; Suc: 25kr
- Burger King: preţuri aproximativ ca cele de la McDonalds.

La doctor

Cel mai important lucru: asigurarea oferită prin Yellow Card nu acoperă dentistul. Preţurile sunt exorbitante ajungând chiar şi la 5000kr o plombă banală. În rest, consultaţiile şi urgenţele sunt gratuite. Aviz amatorilor: Avortul este gratuit :)
Nu se eliberează medicamente puternice sau antibiotice decât pe bază de reţetă.
Aviz celor care răcesc: O cutie de Penicilină(se eliberează numai pe bază de reţetă) costă 65kr şi nu încercaţi cu medicamente de România, pentru că trece cam greu.
În cazul în care aveţi vreo afecţiune mergeţi la medic imediat ce va fost eliberat CPR-ul, pentru că trimiterea de medicamente din România este strict interzisă. (Ce să spui doctorului: am ajuns în Danemarca de X zile, am afecţiunea Y şi aş vrea să ştiu ce medicamente trebuie să-mi cumpăr de aici din Danemarca. Ca un lucru opţional, puteţi cere medicului din România un istoric medical redactat în engleză, pentru a-i fi mai uşor medicului de aici să înţeleagă problema)
Numărul pentru urgenţe este 112.

Buletinul

Buletinul de România îl puteţi lăsa liniştiţi acasă, pentru că nu are nicio valoare în Danemarca. Motive:
1. CNP-ul are în faţă cifra specifică sexului şi din acest motiv nu se poate citi data de naştere(pe buletin nu este scrisă data de naştere decat în CNP)
2. Seria şi numărul de pe buletin nu coincid cu sistemul internaţional.
În loc de buletin poate fi folosit permisul de conducere.

Permisul de conducere

În momentul în care aveţi Yellow Cardul, mergeţi la Poliţie şi întocmiţi-vă permis de conducere de Danemarca pe baza celui de România.
Nu sunt amenzi sub 1000kr decât pentru biciclişti. Amenda minimă pentru depăşirea vitezei legale este de 1500kr. Dacă eşti oprit de poliţie şi nu ai permis de conducere nu se întocmeşte dosar penal, însă amenda este de 5000kr – o singură dată se poate întâmpla. În cazul în care eşti oprit de poliţie şi nu ai carnetul la tine(pentru prima oară), primeşti un avertisment şi trebuie să te prezinţi la poliţie cu permisul în decurs de 24 ore pentru a demonstra existenţa acestuia.

Înmatricularea, asigurarea obligatorie, taxa de drum

- Înmatricularea maşinii este 180% din valoarea maşinii estimată în Danemarca.
- Asigurarea obligatorie depăşeşte 15000kr/an pentru şoferii sub 25 ani.
- Taxa de drum este de minim 1500kr/6luni, depinzând de cât de ecologică este maşina.

Benzină şi Motorină

Benzină: ~13kr
Motorină: ~12kr
Preţurile se schimbă de câteva ori pe zi şi nu există un preţ fix.

Biciclete

Preţurile bicicletelor noi încep de la 1200-1500kr în funcţie de dotări. Dacă aveţi bicicletă este recomandată asigurarea, pentru că în caz de furt puteţi recupera până la 50% din valoarea acesteia.
Există legi pentru biciclişti:
- casca este obligatorie pe timp de noapte
- bicicleta trebuie să fie dotată pentru oraş: far faţă, stop spate etc
- pe stradă trebuie respectate semafoarele pentru biciclişti, nu cele pentru pietoni sau maşini.

Shopping pentru fete

Bruun’s Galleri
Magasin
Salling
Storecenter Nord
CityVest

Mobilă

Magazine: IKEA, JYSK şi Kirkens Korshær
Căminele şi complexurile de blocuri au un spaţiu special amenajat în care se aruncă mobilă ce se poate lua gratis. De asemenea, danezii aruncă mobila în faţa blocului/casei.

Remorcă
Puteţi închiria o remorcă de la BoxIT, Bilka şi benzinării.

Vremea

Vara temperaturile nu depăşesc 25-26 grade, iar ploile sunt destul de frecvente, dar sunt şi săptămâni în care nu plouă. În august-septembrie-octombrie ploile sunt destul de frevente, iar temperatura începe să scadă. Ninsorile încep spre sfârşitul lunii decembrie, iar temperaturile au fost în jur de -5 grade, însă feeling-ul a fost cam de -10 din pricina vântului şi a umezelii. Anul acesta nu a nins foarte mult spre deosebire de anii trecuţi. Trecerea de la iarnă la primăvară anul acesta a fost destul de bruscă în ceea ce priveşte temperatura şi cu foarte multe ploi.

Bani şi cheltuieli

Mâncare şi produse pentru uz casnic
Pentru început 300kr pe săptămână ar costa mâncarea până te obişnuieşti să îţi găteşti şi să faci cumpărături într-un mod raţional. Preţurile variază, însă dacă nu ai pretenţia ca mâncarea să fie ecologică 1L de lapte costă ~6kr, o pâine toast costă ~7kr, o cutie de cereale este ~20kr, un iaurt costă ~15kr. Preţurile la legume şi fructe variază enorm în funcţie de sezon, magazine şi oferte. Acum 1kg de nectarine/piersici a fost 10kr, 1kg de prune ~13kr, 1 pepene roşu costă între 25kr şi 45kr bucata, căpşuni 2.5kg(cea mai bună ofertă) 45kr, 1kg de roşii 20kr, 1 castravete ~5kr, salată iceberg ~10kr, 1 legătură de ceapă verde ~6kr, 5kg cartofi ~15kr(în Bazar Vest). O pungă de paste costă ~15kr, ciocănele/pulpe superioare de pui 1.5kg la ~50kr(la Bilka), piept de pui 500g la ~30kr (la Kiwi Minipris). Brânză nu se găseşte decât FETA făcută din lapte praf, iar preţurile variază de la 20kr până la 40kr. Caşcavalul danez are un miros şi un gust aparte, iar preţurile sunt destul de piperate, de 30kr în sus. Mezelurile bune sunt 5-6 felii la ~30kr. 15 ouă M costă ~20kr, 1 pachet de unt ~15kr, 1L de ulei ~20kr, 1kg zahăr ~12kr, 1kg făină ~8kr, o cafea bună trece de 40kr, ceailul costă ~20kr o cutie, iar o ciocolată bună depăşeşte 20kr. Apa de la robinet este dură, iar 2L de apă în magazin pleacă de la 5kr. O sticlă de şampon/gel de duş costă ~30kr, pastă/periuţă de dinţi ~30kr, detergent de rufe 5kg(ca medie) ~50kr. O lasagna congelată de 500gr costă 11kr la Bilka. Pizza congelată: 3buc la 25kr sau 1buc la 25kr, totul depinde de firma producătoare.
Pentru amatorii de sucuri, vă recomandăm Scandinavian Park(în Germania)/magazinele de la graniţa cu Germania. În Danemarca, nu prea se găsesc sticle de 2L de suc, iar 1.5L de Cola/Fanta/Sprite/Mirinda/SevenUp/Schweppes variază între 25kr şi 35kr. Preţul unei doze de bere începe de la 5kr. Peturile, dozele şi unele sticle de sticlă se reciclează, sunt marcate cu emblema Pant: A(1kr), B(1.5kr) sau C(3kr). Pantul se plăteşte şi este exlcus din preţul afişat în magazin. Toate magazinele au aparat de reciclare şi primeşti un bon pe care îl poti folosi doar în magazinul respectiv.

Telefon
Un abonament pentru smarphone* depăşeşte 100kr/lună, în rest abonamentele încep de la 60-70kr/lună.
*De ce smartphone?
Pentru un smartphone teoretic ai nevoie de internet. În general danezii sunt amatori de iPhone şi ofertele la abonamentele cu internet sunt destul de avantajoase. [De exemplu, noi avem abonament la Bibob cu 3GB trafic lunar, SMS naţionale nelimitate, 3 ore naţionale, 48 ore în reţea. Totul costă 99kr/lună]

Petreceri / Cluburi
Pentru noi petrecerile şi ieşirile în cluburi sunt destul de rare, pentru că ni se pare destul de scump. O ieşire de o noapte în club poate depăsi 300kr – incluzând intrarea şi 1-2 băuturi. Sunt petreceri organizate pentru studenţi unde se poate intra cu două bilete gratuite din YellowBox.

Transportul
Abonamentul de o lună pe două zone pentru transportul în comun este 355kr. Un abonament pentru 3 zone costă 450kr, iar un abonament pentru 4 zile costă 575kr.

Chiria
Aceasta variază pentru o persoană de la 1500kr cu toate utilităţiile şi internetul incluse până la 4000kr fără nimic inclus. Totul depinde de zonă, suprafaţa camerei/apartamentului, facilităţi proprii/la comun, dacă stai la cămin/gazdă.

Corina a locuit în Lystrup(zona 3) cu o tipă. Chiria a fost de 2250kr/lună/per pers cu totul inclus. Eu, Daniel, am locuit în Ega(zona 3) cu 2200kr cu totul inclus, însă am stat într-o casă în care am avut baia la comun cu proprietarii.

Amândoi am stat într-o cameră de 10mp în Lystrup, într-un cămin cu baie proprie şi bucătărie la comun, iar chiria pentru amândoi a fost de 2400kr/lună excluzând spălătoria. Acum stăm în Tilst(zona 2) într-un duplex de 50mp cu bucătărie şi baie proprii, iar chiria pentru amândoi excluzând curentul, apa, internetul şi spălătoria este 3600kr/lună. Curentul pentru două luni costă 600kr, iar apa pentru două luni costă 900kr. Din cauza faptului că utilităţile sunt separate de chirie, providerii de apă şi curent fac nişte aproximări lunare. Poţi consuma mai mult sau mai puţin decât aproximările lor, iar la sfârşit de an se fac regularizările. În funcţie de consumul real şi aproximările lor poţi să plăteşti în plus sau să primeşti bani înapoi. În ceea priveşte internetul nu vă aşteptaţi la megaviteze, pentru că danezii au un internet destul de primitiv. Noi plătim acum 250kr/lună şi avem raţia 20/2 Mbps. Există o singură companie (Waoo!) de Fibernet, dar nu se poate instala în orice cămin/apartament. Înainte de a comanda un pachet de la ei, contactaţi-i telefonic.

Spălătoriile pot avea maşini cu detergent automat sau să trebuiască să îl cumperi. Teoretic şi practic maşinile cu detergent automat ar trebui să pună singure detergent, însă practica la noi nu este valabilă astfel că folosim capsulele de detergent Ariel din România, pentru că până acum o săptămână în Danemarca nu existau. Un spălat costă de la 7kr în sus, iar uscătorul costă ~5kr 30min.

Facultate

Taxa pentru înscriere la facultate
Corina a plătit 150euro la Aarhus Tech pentru Architectural Technology and Construction Management din care 20kr(două zeci) au fost depuşi în cont pentru printare. Pentru o coală A1 printată alb-negru se plătesc 5kr, iar pentru proiectul final printarea a depăşit 350kr. Când a întrebat pentru ce sunt folosiţi banii răspunsul a fost că nu se ştie. A avut o singură excursie în semestrul întâi de 1 weekend(o noapte şi două zile) în Middlefart. Taxa de excursie a fost de 100kr pe care a trebuit să o plătească. Ca bonus, stundeţii în a doua zi, înainte de a pleca, au fost nevoiţi să spele toaletele, bucătăria şi camerele. Din această pricină Corina nu a mers. În semestrul al doilea a avut o vizită de 1 zi în Fredericia la un târg de companii de construcţie. Nu a plătit nimic. (Un drum cu trenul nu depăşea 200kr dus-întors)
Eu, Daniel, pentru programul Multimedia Design and Communication din Business Academy Aarhus am plătit 300euro. Din cei 300euro am primit o licenţă Web Premier de la Adobe, am avut o excursie gratuită de 3 ore în prima zi de facultate prin oraş cu autocarul şi au fost depusă suma de 200kr în cont pentru printat. O foaie A4 alb-negru costă 0.5kr. În semestrul al doilea s-a organizat o tabără de studii în Londra şi profesorii au promis că din restul de bani până la 300euro toţi elevii îşi vor putea achiziţiona biletele de avion, însă nu a fost aşa. Toată excursia a fost pe cheltuială proprie, iar fară să ies în cluburile, barurile şi restaurantele recomandate am cheltuit aproximativ 400euro fără biletele de avion. Din partea facultăţii am primit doar 10 lire, iar danezi, din câte ştiu, au primit mai mult ~200.

Cărţi
În Aarhus Tech au fost recomandate nişte cărţi la început, dar au fost doar 3-4 studenţi care le-au cumpărat. Cărţile nu se găsesc în Danemarca, decât pe abebooks.com, amazon.com, ebooks.com sau ebay.com. Corina a primit din partea facultăţii standardele şi regulile daneze în format PDF. Unele dintre ele sunt în daneză – descurcaţi-vă cum puteţi aşa cum au făcut-o şi ei.
În Business Academy Aarhus mi s-a dat o listă cu aproximativ 20 cărţi ce au fost folosite în primul an de studiu. Am cumpărat o singură carte dintre acestea şi a costat 350kr. O mare parte dintre cărţi le-am primit de la cei din semestrele 3 şi 4 în format PDF, astfel că cine aplică la Multimedia Design and Communication mă poate contacta în legătură cu acestea.

Cheltuieli pentru facultate
În Aarhus Tech la AT&CM, în primul semestru ai nevoie de 5 sau 6 dosare dintre care unul A3, pentru proiectul individual, restul sunt pentru proiectele de grupă. În semestrul doi ai nevoie de minim 6 bibliorafturi şi foarte multe dosare pentru proiectul de grupă. Colile în Aarhus Tech nu se plătesc, pentru că sunt la “auto-servire” în camerele de printat. Ai nevoie de o rolă de sketching paper A4 sau A3. Un creion de 0.5, unul de 0.7, unul de 0.9, unul de scris – preferabil 0.7, mine HB – B – 3B şi dacă găsiţi de H. Un creion cu mine de grafit pentru desenul liber şi mine de HB – B şi 4B. Aveţi nevoie şi de pixuri pentru desen tehnic. În Danemarca sunt destul de scumpe, iar Corina le-a cumpărat pe acestea: Sakura Drawing Pan. De asemenea, sunt necesare şi rigle la scară – Corina le-a comandat de pe eBay şi setul de 3 rigle: scări mici şi scări mari, a costat 12lire în condiţiile în care o singură riglă costă 75kr la facultate. Mai sunt necesare două echere: unul la 45 şi unul la 60. Corina recomandă şi o planşetă A3 – în primul semestru i-a fost de folos. Un tub de plastic pentru coli A3, scoci de hârtie şi un T(opţional – a fost oferit de facultate cât timp a trebuit să lucreze cu el, după care a fost luat înapoi). Cerinţele pentru laptop au fost trimise cu două săptămâni înainte de a începe facultatea. Se lucrează în Revit Architecture, iar cerinţele minime şi decente pentru un laptop ar fi: procesor min i5, placă video min 1GB, min 4GB RAM, HDD minim 500GB. Facultatea recomandă laptopuri cu diagonala de 17″, dar problema este că zilnic trebuie transportat, astfel că decizia îi aparţine fiecăruia. Un mouse bun, laser sau blue-light, dar şi un USB stick de minim 4GB.
În Business Academy Aarhus pentru MDC în primul semestru trebuie doar 4 dosare A4 pentru proiectul de final de semestru. În semestrul al doilea sunt necesare 8 dosare şi 4 bibliorafturi, dar şi 4 CD-uri. În ceea ce priveşte laptopul, cerinţele nu sunt atât de mari în primele două semestre, însă este recomandat să aveţi cel puţin: procesor Core 2 Duo, 2GB RAM, video 512MB şi HDD de 500GB. Cerinţele pentru semestrul al treilea urcă la: procesor i5, 4GB RAM, video 1GB, HDD 500GB.

Cantina
În Aarhus Tech mâncarea de la cantină este foarte bună. O porţie mică costă 30kr, iar una mare 40kr. Porţia include carne, garnitură, salată şi dressing.
În Business Academy Aarhus mâncarea de la cantină nu este la fel de bună ca cea din Aarhus Tech. De obicei se serveşte în jurul orei 11-11:30 când studenţii internaţionali au cursuri, iar danezii pauză de masă. Porţia mică este 30kr, iar cea mare 40kr. Cafeaua costă între 12kr şi 16kr.

Cardul de student
În Aarhus Tech în prima zi de facultate s-au făcut pozele pentru carduri cu un Canon EOS 1d, iar în decursul primei luni s-au eliberat. Cardul este folosit pentru a te loga în sistemul de printare. Pentru a intra în facultate în afara orelor de curs, ţi se va da un cod pentru sistemul de alarmă împreună cu cheia de la clasă.
În Business Academy Aarhus pozele pentru cardul de student se fac cu un web-cam amărât care scoate cam toate pozele negre. Cardurile au fost eliberate foarte greu, după multe promisiuni. Am primit cardul de student abia în luna noiembrie. Cardul este folosit pentru a deschide facultatea, însă trebuie activat. Pentru a activa cardul, trebuie să mergeţi la uşa de la biblioteca facultăţii, închideţi ambele uşi din exterior, scanaţi cardul şi setaţi un cod unic pentru a activa cardul. Cu ajutorul codului setat se poate deschide uşa pentru ieşire de urgenţă din facultate cât şi uşa de la bibliotecă.

Programul cursurilor
În Aarhus Tech programul începe la 8:30 şi se termină la 15:45. De la 11:45 până la 12:30 este pauză de masă. Există şi zile bune când se doarme noaptea la facultate. Există şi zile fericite când se pleacă la ora 12:00 la prânz.
În Business Academy Aarhus programul începe la 8:30 şi se poate termina la 12:00, 14:00 sau 15:45. Sunt foarte puţine zile în primul semestru în care cursurile se ţin şi după ora 12:00, dar în semestrul al doilea în mare parte din zile cursurile se termină la ora 14:00 sau chiar 15:45.
Pentru mai multe informaţii legate de cursuri şi program ne puteţi contacta.

Sistemul de notare
Notele în Danemarca sunt: -3, 0, 2, 4, 7, 10, 12. Nota minimă de trecere este 2.
La final de semestrul întâi nu se dă examen pe note, doar se acordă un calificativ orientativ: under average, average sau above average.
La finalul semstrului doi se susţine examen pe note. Examenul este oral, se susţine atât individual cât şi pe grupă, dar nota este individuală. În Aarhus Tech se dă destul de greu nota 12, pe când în Business Academy Aarhus lucrurile par să fie puţin mai roz.

It’s Learning şi Fronter
Pe It’s Learning(Aarhus Tech) şi Fronter(BAAA) profesorii uploadează cursurile, intro-urile şi toate materialele necesare. În BAAA, pe fronter se face hand-in pentru toate proiectele. În Danemarca eşti responsabil pentru educaţia ta, astfel că dacă nu întrebi nu o să primeşti niciun răspuns. Cursurile sunt doar informative. Pentru mai multe informaţii sau materiale totuşi poţi întreba profesorii sau căuta pe internet.

Alte informaţii
Destul de important este că primele 3 semestre se fac în Aarhus Tech, iar începând cu semestrul 4, cursurile se fac la Via University College până în semestrul 7.
Examenul de semestul doi poate fi amânat pe caz de boală, doar cu adeverinţă din partea medicului. Dacă eşti picat ai oportunitatea să înveţi până în toamnă şi să resusţi examenul.
Dacă nu promovezi un examen, nu trebuie să repeţi tot anul, ci doar semestrul.
Internetul în facultate este limitat. Pentru a avea acces la internet trebuie să vă autentificaţi cu un utilizator şi o parolă pe care o să le primiţi de la facultate. Nu descărcaţi nimic de pe torrente folosind internetul facultăţii, pentru că torrentele sunt interzise în Danemarca, astfel că riscaţi să fiţi amendaţi.

Absenţe şi Job
În Aarhus Tech încă de la deschidere studenţii au fost informaţi că dacă job-ul se suprapune cu orele de curs > exmatriculare. Chiar dacă motivul absenţelor nu este job-ul, poţi fi exmatriculat. Absenţele sunt notate de fiecare profesor, de multe ori fără să îţi dai seama. În clasa Corinei nu au fost persoane care să absenteze mult, dar la un anumit procent de absenţe se trimite o avertizare, iar dacă nu prezinţi un motiv bun şi absentezi în continuare eşti exmatriculat.
În Business Academy Aarhus absenţele se trec zilnic la fiecare curs. Stundeţii care au peste 20% absenţă la o materie în momentul în care se termină semestrul, vor susţine un examen suplimentar dacă profesorul consideră că nu are cunoştinţele necesare pentru a intra în examenul final. În clasa mea, am fost 7 români când am început semestrul 2, dar am rămas doar 3. Cei 3 rămaşi nu avem joburi, dar cei 4 elimintaţi/retraşi au job-uri.

Job ca student
În cazul în care aveţi job-uri cu maxim 15 ore pe săptămână, trebuie să faceţi o cere la SKAT pentru diminuarea taxelor la 8%. În primele 6 luni nu se oferă concediu, însă lunar se strâng bani pentru concediu. Prin intermediul taxelor se plăteşte şi asigurarea de muncă. Joburi se găsesc în curăţenie: ISS sau alte companii de curăţenie, supermarket-uri sau restaurante. Salariul minim pe oră este de 107kr înainte de taxe.

Nu se găsesc job-uri prea uşor, iar pentru a aplica ai nevoie de Yellow Card.

Lær dansk

Adresă: Vestergade 72, 3. sal 8000 Aarhus C
Site: http://laerdansk.dk/en/aarhus/
Pentru a te înscrie la Lær dansk trebuie să ai CPR şi o adeverinţă de la facultate că eşti student. Cursurile sunt gratuite pentru primii 3 ani începând cu data înscrierii. Dacă depăşiţi cei 3 ani fiecare curs se plăteşte.

Totul este informativ, unele lucruri pot fi confirmate sau infirmate de colegii nostrii, totul depinde de experienţa fiecăruia.

Autori:

Corina Negrescu
Daniel Roşca

PS: În august 2013 ne-am mutat din Aarhus în Copenhaga. Toate informațiile sunt validate până în luna august 2013. Din păcate, dacă intervin modificări nu o să vă mai pot ține la curent cu acestea.